Ljubiteljem računalnikov Apple večkrat rečemo, da so verniki. Kaj to pomeni, lahko razglabljamo v nedogled, a pomembno je nekaj drugega. Namreč, ali ste vedeli, da se Apple I prodaja za več kot 1,5 milijona evrov?!
11. aprila 1976 je Steve Jobs v klubu Homebrew v Palo Altu v Kaliforniji prvič predstavil Apple I, ki je iz današnjega zornega precej neroden kos elektronike. Računalnik je sestavil Steve Wozniak (vmes je delali pri HP in kradel ideje), za komponente pa sta morala podjetna začetnika prodati star Jobsov VW Microbus (zanj sta dobila 800 dolarjev – Jobs pa se je potem vozil s kolesom), Wozniak pa se je moral odpovedati kalkulatorju HP-65, za katerega je dobil 500 dolarjev. To je bila, poleg trme in vztrajnosti, njuna edina začetna investicija.
Apple I je bilo mogoče kupiti za 500 dolarjev (samo matično ploščo brez elektronike), 166 dolarjev pa je stalo vse ostalo. Wozniak je sicer izračunal, da bi moral “računalnik” stati 1000 dolarjev in šele, ko bi jih prodala 40, bi s tem pokrila vložek, a Jobs je vztrajal pri 666 dolarjih (preračunano v današnji denar je to 2900 dolarjev). Prvi dan je bil videti, kot popolna norost, a sta v naslednjih 10 dneh vendarle prodala 30 računalnikov in še 150 do konca leta. Potem pa se je prodaja skoraj povsem ustavila. V celem letu 1977 sta prodala samo še 25 računalnikov.
Oktobra 1977 je Jobs predstavil Apple II. Dotedanjim lastnikom Apple I je ponudil subvencionirano doplačilo (500 dolarjev), če so vrnili star računalnik, s tem pa je (nevede?) svoje uporabnike spremenil v vernike (enkrat Apple, vedno Apple). Računalniki Apple I so prav zaradi tega tako zelo redki.
23. januarja 2020 pa je delujoči Apple I na Ebay dosegel ceno 1.750.000 dolarjev.
Zakaj je ta zgodba pomembna?
Najprej zato, ker mnogi upajo, da se bo isto zgodilo z iPhoni in iPadi (vsi, ki poznajo to zgodbo, ne prodajajo jabolčnih izdelkov). Verjetno se ne bo (čez 35 let me pocukajte za rokav, če se motim).
Drug razlog pa je veliko pomembnejši. Tudi Apple je bil na začetku garažno podjetje (še danes to ne pomeni nič dobrega in pri tem ni prav nobene romantike). Produkt ni bil zanesljiv, v ničemer boljši od konkurence in tudi precej drag. Zato je ključno vprašanje: kaj je tisto, kar je Apple spremenilo v giganta?
Vsi vemo, da je bil Jobs kolerik, egoist in še trmast. Na vsak način je želel biti boljši od Billa Gatesa za katerega se je zdelo, da mu vse zlahka uspeva. Jobs nikdar ni dohitel konkurenta, je pa s svojimi neobičajnimi poslovnimi koraki pisal zgodovino.
Ko boste naslednjič srečali skupino zanesenjakov, jih nikar ne ocenjujte po videzu, niti ne po produktu (te se vedno lahko popravi). Pomembna je energija, ki jo imajo v sebi. Kdo ve, morda bo iz njih nekoč zrasel novi Apple?!
Zvone Štor